2011. augusztus 28., vasárnap

Mátrai ásványok, Gyöngyöstarjáni achátok, kalcedonok a Füledugói bányából és a Kisdombról.

Ez a csodálatos achát volt az első.

Mineral(Pécsi)Tivadar által kettévágott csodálatos kövek, moha achátok, hematitos jáspis?
Ezek is még csiszolat előtti kövek Tivadar gyűjtése.
Pécsi Tivadar csiszolt achátjait a mineraltivadar.hu web oldalon lehet megnézni és természetesen megvenni.
Ez volt itt a reklám helye!!! 

Ahogy Tivadar mondaná piros kék achát
Ez még egy régebbi gyűjtés, de ez is Tarjánból

Jáspison kék kalcedon
Tivadar épp egy jáspis telért próbál kifejteni, előtérben egy kis gombóc.Az én túró gombócom lehet ilyen anyagból, ha a mellette lévő kövek nagyságából látjuk mi maradt meg a robbantásokból. A kis gombóc meg egyben maradt, tehát receptet ide érdekel a dolog.
Ilyen jáspis tellérből volt a fenti jáspis-kalcedon szépség.
Ezen a kövön van minden.
Szerencsére du. már árnyék volt a bányában, így elbogarászhattunk egy kicsit. Tivadar hematitos jáspisokat fejtett ki én főleg butykás kalcedonokat kerestem.
Jól látható a telér amin Tivadar munkálkodik.
Ezen a bánya részen volt az utolsó robbantás, mivel a gépek folyamatosan új kőzetet mozgatnak meg ebből a részből , mindig van érdekesség ami napvilágra kerülhet.
Kezdjük az elején.Hajdanán Tivadart kerestem meg tud-e segíteni a köveim csiszolásában, hisz nekem azért a pár kőért nem igen gazdaságos lett volna egy komplett csiszoló szettbe invesztálni. Nekem amúgy se eladásra hanem csak a gyűjteményembe kellettek a darabok.Így ismertem meg Tivadart.
Megbeszéltük együtt lemegyünk Tarjánba 3 napra gyűjteni. Mikor a szállásra megérkeztünk az ott megszálló sírköves csapat röviden így jellemezte a miránk várakozó viszontagságokat: Kb.1500fok van a tűző napon, nincs sehol árnyék, egy csákány vágás az 2, azaz kettő cm a földben. Maga a földben ,mint azt késöbb mi is szóról szóra igaznak találtuk az állításukat kis kiegészítéssel, karnyi mélységű repedések voltak a kiszikkadás miatt. Tehát ásásról szó se lehetett a kisdombon körbenéztünk, de csak a korai vaddisznó túrásokra lehetett hagyatkozni. Így is akadt szépen, "kilóra megvolt".
Ilyen alapanyagok már érdekesek lehetnek akár csiszolásra is.
Tivadarral jól elvoltunk, mert én csak butykás kalcedonokat gyűjtöttem, ő meg a nagyobbakat achátnak valóakat , amiket lehet csiszolni.
Ezek a kiinduló nyers kövek
Moha achátnak való nyerskő
Csak azokat kaptam le a géppel amik amúgy jól láthatóan adják vissza mi is rejlik ezekben a kövekben.
A kisdomb a bánya elött jobbra felmenő földútról érhető el, ha csak az útról szedegetünk akkor nem kell, de ha komolyabb ásásokba kezdünk, akkor a tulajdonosok engedélyét kell kérni a földjeiken való motoszkáláshoz!

Mordenites kalcedon


A Hollóházi Vas-hegy után itt is bőven akadt butykás kő.
A hétvégén kint voltam a Vasút történeti ásványbörzén, sajnos szomorúan tapasztaltam, hogy 5-6 egyéni gyűjtőn kívül csak viszont eladók, kereskedők kínálták portékáikat. Egyik a kevesek közül Szilveszter Ádám volt akinek innen Tarjánból, de főleg Orosziból nagyon szép csiszolt achátjai vannak, na ő vele beszéltem egy kicsit ő is mondta, hogy nemsokára ő is készül ide vagy Erdőbénye környékére új leletekért. Reméljük megörvendeztet minket további szép kövekkel a netten.
Vissza a bányába....
Ez a szín pompás jáspis is érdemes a csiszolásra ez Tivadar telérjéből került elő.
Azért az én teléremben is akadt egy kettő izgalmas darab.

Jáspison kalcedon és opál
Mocha acháton kalcedonos butyka.

Következő riport Oroszi achátok lelőhelyéről .

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése